Monday, January 31, 2011

Suai Kenal Blogger Baru : Edisi Februari...


Assalamualaikum & salam sejahtera. Untuk entri kali ini, aku nk join pulak la contest ni..actually, x pasti la ni contest ke x, tp bg aku just utk promote sbb tujuan die adalah untuk berkenalan dengan blogger2 baru kn..OK, contest ni adalah anjuran otai blogger, Abg Ben Ashaari. Rasenye blogger2 lame mmg da kenal la ngan beliau, cuma aku ni je yg baru2 lagi dlm dunia ni x taw sngt psal beliau dan otai2 yg laen.

So..rasenye aku boleh la diiktiraf sebagai blogger baru sbb baru je menceburi industri ni lebih kurang seminggu yg lalu (tapi rase mcm da lame la pulak). Tujuan aku menyertai bende ni x laen x bukan utk lebih memajukan diri la dlm dunia blogging ni dgn cara mengenali blogger2 di Malaysia ni. Banyak bende yg kite boleh belajar dgn diorg and pemikiran kita akan lebih berkembang secara x langsung. Selain tu, da alang2 duduk dalam dunia blogging ni x sedap la kalau kite x kenal2 dengan orang kan. Boleh kate nak bersosial la dengan blogger2 ni...




So salah 1 requirement untuk aku layak join contest ni adalah aku diminta untuk menberi pendapat mengenai laman web WWW.1TUBE.MY.Berikut adalah screen shot daripada website tersebut :

OK..so basically setelah aku jalan2 kat website tu td, its a lot like YouTube la. Kite boleh create akaun kat situ and upload video and share kat situ. Tp ape yang istimewanya ialah, ITS MADE IN MALAYSIA. Boleh berbangga disitu sebagai rakyat Malaysia. Most videos yang aku da browse and tengok tadi, memang mostly boleh cari kat YouTube la kan. Maybe sebab orang yang share tu pon amek kat situ. But there are videos yang made in Malaysia. So all and all, its a good step for Malaysia untuk lebih maju dalam bidang2 seperti ini. 

Macam aku cakap tadi, YouTube tu, YouTube ni kn..so sape lagi yang nak naek taraf website 1TUBE ni kalau bukan rakyat Malaysia sendiri?So sama2 lah kite sokong usaha ini agar bukan saja orang Malaysia yang akan guna website ni malahan orang luar juga. Aku da sign up untuk website ni, anda bila lagi?

Aku ada terbaca jugak entri orang laen mengenai website ni & salah 1 isu adalah bahasa yang digunakan dalam website ni. Primary language adalah English and terdapat selection untuk tukar bahasa and sadly xde Malay. Bahasa2 laen ada macam Arabic, Spain, France and others tapi x de Malay. Pada pendapat aku la, its ok even x de Malay sebab English is a world wide used language and bak kata pepatah melayu, masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum. So sekarang ni kite masuk kandang 'International' so kene la bahasa international, tak gitu? Baru la mudah untuk diterima baek orang Malaysia mahupun orang luar.

Lagi 1 requirement yang diminta adalah aku kene bagi pendapat bermula dengan ayat : "DUNIA BLOG DI MALAYSIA SEMAKIN MENARIK KERANA..." Honestly, aku x rasa aku boleh bagi pendapat yang bernas but here goes nothing...

DUNIA BLOG DI MALAYSIA SEMAKIN MENARIK KERANA terdapat ramai blogger yang muncul setiap hari di Malaysia lalu menjadikan komuniti blogger satu komuniti yang diminati ramai. Selain itu terdapat juga inisiatif dari para blogger yang telah lama berkecimpung di dalam bidang ini yang sudi menberi tunjuk ajar dan panduan kepada mereka yang baru menceburi bidang ini. Kewujudan komuniti blogger seperti Geng Blogger dan Sahabat Blogger juga membantu para blogger bersosial sambil menyatakan pendapat mereka pada orang ramai serta berkongsi kisah hidup dan maklumat yang berguna. Dunia blog di Malaysia akan menjadi lebih menarik jika aktiviti blogger diperluaskan dengan inisiatif dan kerjasama para blogger dan pihak-pihak tertentu baik kerajaan mahupun swasta. Jadikan blog sebagai media penyampaian ilmu dan maklumat. Jadikan blogger bukan setakat hanya ber-blogging tetapi lebih daripada itu. Agar dunia blog di Malaysia menjadi lebih menarik dan maju.

So..setakat tu je untuk entri kali ni..laen kali update lagi...=)

10 comments:

wanacesh said...

boleh join contest esei ni kei haha,,gud luck,,kter pon rs nk join td tp alamat byk gler org join,,srm plk tgk hihi,

Mesir merusuh,,ada aku kisah?,,

Kei Seichi said...

hehe..join bkn nak adiah sngt pon wana(blh pggl wana ke?)
just nk contribute la ke komuniti blogger ni..xnk la just blogging syok sendri sorg2..hehe..

Clarky Afif said...

welcome to the blogsphere! :D

Kei Seichi said...

thank you..=)
mintak tunjuk ajar ye..
baru nk belajar ni..

♥nyeto89♥ said...

salam kenal dari yaya

BLOG YAYA SUKA EMBUN

Awangku Johan said...

Salam ziarah dan salam perkenalan.. saya follow blog awak.. mai singgah blog saya n folloe sekali ek

farasakura said...

salam kenal yer...nice entry :)

Kei Seichi said...

salam perkenalan pada semua..^^

Syafiq Rosli said...

toing2..hehe

unknown said...

Salam perkenalan!

Terjah sni berpandukan AB!

http://cerytara.blogspot.com/

=D

Blog ini mengandungi informasi, tutorial serta tips2 dan sebagainya. Jika anda ingin membaca bacaan yang ringan dan berbentuk peribadi, sila lawat blog personal saya. Sila klik pada menu "The Other Me". Diharap anda mendapat manfaat daripada blog ini dan terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...